Ahad, 23 Jun 2013

NISFU SYAABAN + SUPERMOON

asalammualaikum people!!!

dan salam satu dunia!
bukan malaysia uolls
DUNIA teros! bhaha

hurm.. 
apa korang buat hari ni?
alhamulillah tonight will be nisfu syaaban. plus supermoon. 

WHAT?! 
supermoon tu hape menatang ape kan?
tak yah ternganga besar sgt la
hengat twilight ke? haha

aku pon for the first mmg clueless habis pasal supermoon..
pastu sekarang nasib baik zaman teknologi canggih
pakcik google sedia membantu 25hours perday
baik pahchik goohgle utk manusia2 malas pegi library mcm haku!
keke

click "supermoon"
then kluar ini..

There is more to a "supermoon" than meets the eye.
Science governs the appearance of the largest full moon of the year, and this weekend you can check out the amazing lunar sight for yourself.
On Sunday (June 23), the moon will be at its closest point to Earth — called perigee. This relatively close brush will happen as the moon enters its fullest phase, creating the cosmic coincidence known as the supermoon. At its fullest and closest, the moon will appear about 12 percent larger in the sky. [Amazing Supermoon Photos of 2012
"It doesn't matter where you are, the full moon you're seeing will be the biggest for 2013," Michelle Thaller, the assistant director of science at NASA's Goddard Space Flight Center said. "… That 12 percent size different can mean as much as a 30 percent change in the brightness, so this will be a particularly bright supermoon."
pening enough?
haahaha
maksudnye mudah je actually, supermoon tu apabila bulan paling hampir ke bumi pada jarak 356,989  kilometer
hampir sgt kan? hihi
ini terjadi kerana bulan mempunyai orbit yang bujur bukan bulat macam masa kita sekolah dulu belajar science, selambe je lukis orbit bulan dan planet2 lain bulat bulat kan..salah sebenarnye uolls! hihi
ok enough for supermoon superman!
malam ni jugak is malam nisfu syaaban.
yes. nisfu mean middle. pertengahan syaaban. another half way to ramadhan. 
source from wiki wiki
Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh Malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. Pengertian am Nisfu Syaaban dalam bahasa Arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam ke-15 Syaaban iaitu siangnya 14 haribulan Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.
Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makruf dan nahi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.”
Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan orang-orang Muslimin selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu Maghrib (waktu senja), (15 Syaaban bermula pada 14 haribulan Syaaban sebaik sahaja masuk waktu Solat Maghrib)
Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

MASYALLAH
Allah is Almighty. 
kan?
so apa lagi. jangan disia siakan malam ini.
and i think.
i think
i think...
i GOT to GO!
i also dont want to waste my nisfu syaaban!
bye guys!
asalammualaikum!=)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan